MIÉRT NEM SZÜLETNEK ÍRÓK IRODALOM ÓRÁN?

kreatív írás
Photo by Daniel Frank on Unsplash

Miben más a jobb agyféltekés kreatív írás tréning, mint az iskolai oktatás? Mi történik tulajdonképpen egy „Író születik” tréningen? Miért tartom küldetésnek a tréneri munkámat?

Először elméletben tanuljuk meg hogy, a kreativitás és a jobb agyfélteke előtérbe helyezése azt jelenti, hogy örömmel, élvezettel és hatékonyan, eredményesen tanulunk és alkotunk. Aztán kipróbáljuk a jobb agyféltekés kreatív írást a gyakorlatban is.

Hogy miért van erre szükség? Mert az iskolában és a munkahelyeken is általában a bal agyfélteke túlsúlya dominál. Ami adott helyzetben lehet, hogy hasznos, de nem mindig az. Tehát nem dobjuk el a bal agyféltekét, hanem kiegyensúlyozzuk a két agyfélteke működését, és mindig a megfelelő szinten használjuk őket.

Kreatív írás vs iskolai  fogalmazás

Az első gyakorlatnál még nem teremtünk jobb agyféltekés hangulatot. Az iskolai dolgozatírást modellezzük szándékosan. Kopog a tanárnő cipősarka, a vállak felett belenéz a papírokba, laptopokba, az óra vészjóslóan ketyeg, amúgy síri csend honol, csak a tollak percegése a billentyűk koccanása hallatszik…

Tényleg van, aki úgy gondolja, hogy egy kreatív, érdekes, jó hangulatú, gördülékeny stílusú dolgozat születhet ebben a közegben?

– Hol van az öröm a mai magyar iskolából? – kérdezte a napokban a Népszava riportere Vekerdy Tamástól.

– Sehol. – válaszolta ő. – Ez a bizonyos szorongás van helyette, ami viszont visszafogja a teljesítményt. A mi oktatásunk egyik paradoxona: úgy akarunk teljesítményt kizsarolni, kifacsarni, hogy közben ugyanazt visszafogjuk. Öröm és élmény nélkül nincs világ- és önmegismerés. Mit gondol, ki adta ki Magyarországon az első élménypedagógiai tankönyvet pedagógusoknak? A szegedi rendőr-főkapitányság. Volt egy zseniális külföldi referensük, aki bemutatta statisztikán, ahol élménypedagógia van, ott csökken a fiatalkorú bűnözés. Ezek a dolgok meg sem érintik a mai iskolai praxist…

A kreatív írás örömteli alkotás

A jobb agyféltekés írás tréningeken egyértelműen tettenérhető, hogy mennyire beleégett az emberekbe a poroszos oktatás abszurd elvárása, akár 12, akár 62 évesek. Ismételgetnem kell nekik, hogy a feladat kiadása után ne essenek pánikba, ne mondják, hogy nekik nem jut eszükbe semmi. Integráljuk az agyféltekéket, leülünk, kilégzünk-belégzünk, és megvárjuk, míg elindul valami bennünk.

Ha nem indul el, elkezdünk a papír sarkára nyolcast firkálni, hallgatjuk a zenét, aztán hopp, egyszer csak beugrik egy ötlet… Ha mégsem, akkor elkezdjük írni, hogy „Minek jöttem ide, nem jut eszembe semmi, kellett nekem ez az egész…” – és egyszer csak átvált a szöveg, és valami érdekes fog kibukni belőlünk. Kihangsúlyozom, hogy nincs rossz megoldás! Szerencsére, a többi résztvevő reakcióján mindig lemérhető, hogy nem csak én, – a „tanár néni” – mondom, hogy mi tetszett nagyon a legújabb irományban, – „ja, hát itt nincs kritika, persze, hogy azt mondja, hogy jó volt…” – a hallgatóság őszinte reakciója is hatásos válasz a belénk nevelt belső kételyekre.

Olyan is megesett már, hogy az egyik résztvevő azt mondta, neki tényleg nem jutott eszébe semmi, inkább rajzolt. Megkérdeztem, szokott-e rajzolni. Azt mondta, nem tud, nem szokott. Szóval a kreatív jobb agyfélteke mégis csak megmutatta magát!

Elhiszed végre, hogy bármit megtanulhatsz, hogy tudsz kreatívan írni? Elhiszed végre, hogy amit alkotsz, az nem csak neked, másoknak is örömöt ad?

Egyik szemem sír, a másik nevet, mikor olvasom a tréning végén írt véleményeket, és az szerepel bennük, hogy „nagyon sokat tanultam, és mégsem volt nehéz vagy unalmas”, hogy „rájöttem, hogy nem kell senkinek megfelelnem, mert amit leírok, egy darab belőlem, én magam vagyok”, „kinyílt a világ!”

Megható, hogy a focista kisfiútól az egyetemi latintanárig mindenki közelebb kerül önmagához és az irodalomhoz. Mindig felhozom kedvenc példámat, hogy nézzenek meg egy József Attila vagy Kosztolányi összest, hogy milyen vastag, és olvassanak bele a versekbe… Rá fognak jönni, hogynem mindegyik remekmű. De ha nem írták volna meg a többit, akkor most nem lenne Óda vagy Hajnali részegség. Ezért mondta Lenin, – ja, nem, én mondom mindig, – hogy „Írni, írni, írni!”

Ha az iskolának nem célja, hogy a gyerekek megtanulják érteni és élvezni az irodalmat, a zenét,a rajzot, a mozgást, hanem akadémikus fejtegetésekre kényszeríti őket a bennük felfakadó érzések elmondása helyett, ha nem bátorítja őket a művészek követésére, hanem elérhetetlen magasságokban lévő piedesztálra helyezi őket, akkor pont a legmélyebb értelmétől fosztja meg a tanítást és a művészetet magát. Itt írtam erről korábban a blogban.

Meg tudjuk változtatni a világot! Sőt, már most mi vagyunk többen, ha még nem is látszik!

Egyre nyilvánvalóbb, hogy a mai gyerekek, a rendelkezésükre álló információtömeggel és technikával nem taníthatók tovább az eddigi módon. Szerencsére mindig vannak tanárok, akik olyan ötletes feladatokkal állnak elő, mint költőink és íróink facebook profiljának elkészítése, vagy „A büszkeség és balítélet” szereplők ismerkedő beszélgetésének átírása egy randi portál stílusában. Esetleg egyszerűen elviszik az érettségi előtt álló osztályt Bálint András Arany János estjére, hogy valódi képet nyerjenek költőnk belső vívódásairól, hétköznapi életéről, tartalmas baráti kapcsolatairól.

Bár úgy tűnik, hogy a régi látásmód követői győzedelmeskednek, én hiszem, hogy MI VAGYUNK TÖBBEN!!! Mi, akik nem hiszik, hogy a napi nyolc órában székhez szögezett gyerek a jó gyerek. Mi, akik képesek vagyunk iskolát is alapítani azért, hogy a gyerekünk másféle szemléletű oktatást kapjon, és ne kaloda legyen neki a suli, hanem fészek.

Hamis a mondás, hogy a gyereket a rideg világ valóságára kell felkészíteni, mert az várja kint. Fordítva van. Ha rideg világra való gyerekeket nevelünk, akkor rideg világban fogunk élni. Ha örömteli, kreatív életre készítjük fel a gyerekeket, ahol mindenki megtalálja a maga helyét, mindenki kibontakoztathatja a maga Isten adta tehetségét, akkor ebben az isteni, boldog világban fogunk élni.

Ehhez a világhoz akarok hozzájárulni azzal, hogy jobb agyféltekés írás tréningeket tartok, és segítek az embereknek meglátni a csodát magukban.

„Küldd el gondolataidat, hogy megváltoztassák a világot, mielőtt a világ megváltoztatja a gondolataidat!” Sri Chinmoy     Itt olvashatod az egyik csoport által ihletett írásomat.

 

Oláh Gyöngyi Leonida

www.leonida.hu

jobb agyféltekés kreatív írás tréner, RitArt vezető tréner

“Arra, hogy elültess egy fát a legjobb alkalom húsz éve lett volna. A második legjobb időpont ma van.”

LEONIDA STÚDIÓ – RITART FRANCHISE PARTNER

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*