KRITIKUSOK KÍMÉLJENEK!

Meddig fogod még várni, hogy valaki azt mondja, hogy jó, amit írsz? Bárki csak annyit mondhat, hogy neki tetszik-e vagy sem? Egy nagyon bátor asszony, – világhírű performansz művész – szavai talán meggyőznek, ha nekem még nem sikerült:

 

Fontos önnek az elismerés, a jó kritikák?

Nem. Amikor Beethoven megírta az 5. szimfóniát, az egyik kritika azt írta róla: ez a valaha komponált legrosszabb zene, amit azonnal meg kéne semmisíteni, mert a létezése is szégyen. Ha hallgattam volna akár a rossz, akár a jó kritikákra, most nem lennék sehol. Az egyetlen igazán fontos visszajelzés én magam vagyok: a legjobbat kell csinálnom, amire csak képes vagyok, és ha ezt nem teszem meg, akkor teljesen mindegy, akármilyen jót is írnak rólam, mert én tudom, hogy ez nem elég.

Mégis, ahhoz, hogy meg tudjon élni és legyen pénze ételre vagy lakásra, kell a fizetőképes közönség és a kurátorok elismerése. Ahhoz, hogy az ember pénzt keressen, nem elég jónak lenni, másnak is így kell gondolnia, nem?

Nem, ez nem igaz, hiszen hosszú ideig én is egy autóban éltem, teheneket fejtem, utazgattam, máskor pedig tanítottam, pedig akkor hoztam létre a legjobb alkotásaimat. Az csak a társadalom illúziója, hogy pénzért és az emberek kielégítése érdekében kell művészetet létrehozni. Valódi művészetet kell alkotnunk, akár annak gondolja a társadalom, akár nem; a saját ösztöneinket, megérzéseinket kell követnünk.

Marina Abramovic szavait az index.hu oldalról vettem át. Azért feszegetem újra ezt a témát, mert továbbra is kapok olyan leveleket, amelyekben arra panaszkodtok, hogy nincs olyan ember körülöttettek, aki vállalná, hogy megbízhatóan béta-teszteli az írásotokat, vagy nincs olyan kiadó, aki megmondaná, hogy piacképes-e a művetek?

 

A jobb agyféltekés írás tréningeken a célok között fontos helyen áll, hogy olyan művek szülessenek, amelyeket élvezet olvasni, amelyek elrepítenek magukkal. Sőt még a szakkönyvek írásánál is első számú szabály, hogy sztorihoz kapcsolva, érdekesen, izgalmasan adjuk át a szakmai tudást, mondanivalót.

De ez nem jelenti azt, hogy a könyv mindenkihez fog szólni, és mindnekinek fog tetszeni. A célcsoportodat meg kell találni. Ha jobb agyféltekével készült a műved, akkor benne van az a potenciál, ami vonzóvá fogja tenni egy réteg számára.

De nem biztos, hogy a gyerekednek vagy a barátodnak tetszeni fog. Persze, óriási érzés lenne tőlük egy elismerő tekintet, de ne várjuk el, mert nem feltétlenül ők a közönségünk. Ha a könyvkiadó azt mondja, hogy nem elég jó, ez sem biztosíték semmire, hiszen a Hary Potter sem kellett bizonyos neves hozzáértőknek, akik most foghatják a fejüket, hogy mit hagytak ki. Ha pedig rábólint valaki a könyvedre, lehet, hogy csak azért teszi, mert olyan szerződést köt veled, amelyikkkel akkor is pénzénél van, ha nem hoz sokat a konyhára az írásod, és ha siker lesz, akkor magához köt évekre, és nagyon jól jár.

 

Magadban kell helyretenni a dolgot, és eldönteni, akarod-e nyilvánosság elé tárni, amit alkottál. Hogy hogyan? Itt nézd meg, hogy Vidi Rita, a RitArt Academy vezetője, a jobb agyféltekés írás módszertanának megalkotója mit mond erről: http://www.kreativiras.com/irovallalkozas/

Igen, több mint öt óra! És utána még meg is kell valósítani. “Minden hirtelen jött siker mögött 10-20 év kemény munka van.”

Olyasmi ez, mint a gyereknevelés. Vannak nehezebb napok, vannak csodás pillanatok, van sok szürke hétköznap… Aztán elengedjük a kis praclit, mert már nem is kis pracli, és nagyon bízunk benne, hogy megállja a helyét a világban, mert mi beletettük szívünket-lelkünket, hogy a lehető legjobb legyen.

Örömteli és alkotó napot kívánok!

               

Oláh Gyöngyi Leonida www.leonida.hu

“Arra, hogy elültess egy fát a legjobb alkalom húsz éve lett volna. A második legjobb időpont ma van.”

 

 

 

 

 

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*